22.09.25

By Marianne Sollie og Jørn Kristian Stensby

Ensomme ulver og kollektiv kompetanse

Hva skjer når konsulenter forventes å være eksperter, men samtidig står alene i oppdrag? Mange kvier seg for å be om støtte når de sitter ute hos kunden, og dermed kan utfordringer bli håndtert alene. Taus kunnskap og uforløst læring kan bli resultatet. For organisasjoner som lever av kompetanse, reiser dette et viktig spørsmål: hvordan kan man legge til rette for hjelp, fellesskap og kollektive prestasjoner, selv når individet jobber alene?

Å be om hjelp kan oppleves som en barriere for konsulenter som arbeider alene hos en kunde. Ekspertrollen skaper forventninger om selvstendighet, og frykten for å fremstå uforberedt eller å forstyrre andre kan gjøre terskelen for å søke støtte høy. Dette var utgangspunktet for prosjektoppgaven Ensomme ulver og kollektiv kompetanse, gjennomført som en del av masterprogrammet Prestasjoner i Organisasjoner ved Handelshøyskolen BI.

Studien tok form som aksjonsforskning med inspirasjon fra design thinking, hvor konsulentene selv deltok aktivt i utviklingen og utprøvingen av tiltak. Resultatet ble «Senshub» – en strukturert arena der kollegaer kan dele dilemmaer, gi og motta støtte, og reflektere sammen. Funnene viser at slike møteplasser bidrar til å redusere barrierer for hjelpeatferd, gjøre taus kunnskap tilgjengelig og styrke opplevelsen av fellesskap. Slik kan selv konsulenter som står alene i oppdrag oppleve trygghet, utvikling og tilhørighet til flokken.

Les hele oppgaven her